Online Shop yang saya ANTI!
Assalamualaikum w.b.t. Aku sajalah nak buat post ni sebab aku tahu most kpoppers mesti suka beli barang group kegemaran through online shop. Betul tak? Yelah, kalau beli kat luar, mahal gila. Kopak aih duit. Takkan nak terbang ke Korea kot. Banyak kos tu ehehehe. Tapi ada lagi satu masalah lah pulak kalau beli through internet ni. Ada satu kedai yang aku liked ni, harga dia pergh mahal gila ah. Ada kedai tu average harga dia. Boleh tahanlah. Tapi, aku dah jarang beli barang-barang kpop ni sebab utama, duit takde eheee :>
Oklah, aku nak tunjuk online shop yang macam mana aku anti?
1. Yang tak layan pembeli! EWWWW!
Orang yelah dok komen kat situ berapa harga, bla bla, ni pre-order ke bla bla. Tapi dia buat tak tahu je? Hello?!
2. Sila PM kami (err maybe no?)
Mostly, kalau jual barang-barang ni suka suruh PM ;A; janganlah ahahaha tak sukalah PM PM ni. Susah tau. Apa kata letak je harga kat situ. Senang sikit. Senang utk pelanggan, senang utk awak jugak. Ye tak? ehe :)
3. Hantar barang lambat.
Once, aku pernah beli beg dari satu online shop ni. Aku beli barang tu exactly sama tarikh dengan akak aku (akak aku beli patung dari online shop lain) tapi barang dia dtg awal dari brg aku T_T mak aku dah marah-marah aku. Semalam sedang aku meng-usha timeline fb aku, aku terbacalah seorang akak ni marah-marah supplier dia sbb hantar barang lambat. Dah 3 bulan dia tunggu. Aku pun usha lah kedai supplier dia. Aku tahu ramai kpoppers underage beli barang tu. Semua tulis "hantar cepat, ibu saya marah" "pls hantar cpt atau ibu saya amik tindakan polis" yada yada bla bla zzzz. Kesian T_T
Lepastu, dia boleh post and bagitahu yang dia akan hantar barang tu 1-2 weeks later T_T tapi sebenarnya tak pun. Kesian kat pelanggan sebab menaruh harapan (ahahaha mcm lagu zaman 90-an lah) T_T
4. Barang bersepah
Citer mcm jual barang dekat kedai ye dok? ahahaha. Kepada penjual-penjual baju/barang/kasut dan sebagainya, kalau boleh, deletelah barang-barang yang dah sold out. Kesian dekat pelanggan yang bertanya. Bila ditanya, tak berbalas pulak. Adesss, sedihnya T_T
5. Details!
Letak harga, saiz dan sebagainya. Lebih senang, sediakan chart utk pembeli yang baru menjengah kedai korang tu. Lepastu, sediakan satu borang utk pelanggan korang isi utk proses jual-beli. Ok tak? :)
Tu jelah, yang aku dapat listkan sebab aku dah jarang beli dekat online shop. Yg penting kena jujur. Tu je. Banyak sekarang online shop menipu tu yang =_= aku lepas beli barang kat kedai yg lambat tu terus mcm taknak beli dah (usha-usha album ehe) album skrg aku beli dkt Speedy je. Tu pun beli concert punya kyahahaha (kedekut kan aku?) lol. Klah, byeeee <3 p="">3>
Oklah, aku nak tunjuk online shop yang macam mana aku anti?
1. Yang tak layan pembeli! EWWWW!
Orang yelah dok komen kat situ berapa harga, bla bla, ni pre-order ke bla bla. Tapi dia buat tak tahu je? Hello?!
Kesian kepada org yang nak beli myungsoo tu T_T dahlah satu kedai je yang jual Myungsoo tu (wujud ke? ahahahhaa) xD Saya pun nak beli gaaaak!!
|
Ni lagi kesian T_T hahahahaha guys, tahulah ramai pembeli but pls concern about others pembeli ok? ehe :>
Mostly, kalau jual barang-barang ni suka suruh PM ;A; janganlah ahahaha tak sukalah PM PM ni. Susah tau. Apa kata letak je harga kat situ. Senang sikit. Senang utk pelanggan, senang utk awak jugak. Ye tak? ehe :)
3. Hantar barang lambat.
Once, aku pernah beli beg dari satu online shop ni. Aku beli barang tu exactly sama tarikh dengan akak aku (akak aku beli patung dari online shop lain) tapi barang dia dtg awal dari brg aku T_T mak aku dah marah-marah aku. Semalam sedang aku meng-usha timeline fb aku, aku terbacalah seorang akak ni marah-marah supplier dia sbb hantar barang lambat. Dah 3 bulan dia tunggu. Aku pun usha lah kedai supplier dia. Aku tahu ramai kpoppers underage beli barang tu. Semua tulis "hantar cepat, ibu saya marah" "pls hantar cpt atau ibu saya amik tindakan polis" yada yada bla bla zzzz. Kesian T_T
Lepastu, dia boleh post and bagitahu yang dia akan hantar barang tu 1-2 weeks later T_T tapi sebenarnya tak pun. Kesian kat pelanggan sebab menaruh harapan (ahahaha mcm lagu zaman 90-an lah) T_T
4. Barang bersepah
Citer mcm jual barang dekat kedai ye dok? ahahaha. Kepada penjual-penjual baju/barang/kasut dan sebagainya, kalau boleh, deletelah barang-barang yang dah sold out. Kesian dekat pelanggan yang bertanya. Bila ditanya, tak berbalas pulak. Adesss, sedihnya T_T
5. Details!
Letak harga, saiz dan sebagainya. Lebih senang, sediakan chart utk pembeli yang baru menjengah kedai korang tu. Lepastu, sediakan satu borang utk pelanggan korang isi utk proses jual-beli. Ok tak? :)
Tu jelah, yang aku dapat listkan sebab aku dah jarang beli dekat online shop. Yg penting kena jujur. Tu je. Banyak sekarang online shop menipu tu yang =_= aku lepas beli barang kat kedai yg lambat tu terus mcm taknak beli dah (usha-usha album ehe) album skrg aku beli dkt Speedy je. Tu pun beli concert punya kyahahaha (kedekut kan aku?) lol. Klah, byeeee <3 p="">3>
Comments